|
|
|
|
|
תכנית לפיתוח כלכלי חברתי בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב לשנים
|
|
יזם התכנית: הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב
בעקבות החלטת ממשלה 2397, להמשיך לפעול לפיתוח כלכלי חברתי לשם קידום האוכלוסייה הבדואית בנגב, הוחלט לקדם תכנית לפיתוח כלכלי חברתי בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב לשנים 2017-2021. האתגר העומד בבסיס הכנת התכנית הוא חיזוק והעצמה של היישובים הבדואים ומטרת התכנית היא לעמוד בו באמצעות שלושה תחומים עיקריים: תיירות, צמיחה חברתית כלכלית. פרק הצמיחה הכלכלית חברתית מתמקד ביצירת תהליכי התחדשות, צמיחה והרחבה של הפעילות הכלכלית במרכזים העירוניים של היישובים הבדואים. לצורך יצירת תהליכים אלו נבחנו מנקודת מבט כלכלית היבטים של מסחר, תעשיה ותעסוקת נשים, כאשר הדגש הוא על האחרון מבניהם. במסגרת הבחינה נערך איסוף נתונים של המצב הקיים, בתחום המסחר והתעשיה תוך התמקדות על העיר רהט ובתחום תעסוקת הנשים מתוך ראיה רחבה של כלל החברה הבדואית בנגב. נכון לעכשיו נמצאת הבדיקה בשלבים מתקדמים יותר של מיון וניתוח הנתונים וגיבוש מתווה פעולה. פרק התיירות עוסק בפיתוח עוגנים תיירותיים ועסקי תיירות בחברה הבדואית. כשלב ראשון נעשה מיפוי וניתוח של היזמים והיוזמות הקיימים ביישובים וכן של פעילויות משרד החקלאות והרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב בתחום התיירות. לאחר מכן הוכנה תכנית עבודה רב שנתית מקיפה של מיזמי תיירות, שמכילה גם מיזמים שמטרתם למנף את אלו הקיימים וגם מיזמים חדשים בתחומי תיירות חסרים. המיזמים שבתכנית דורגו לפי מידת חשיבות וזמינות וחולקו לקטגוריות של "ארגון ושיווק" – יוזמות, אירועים, חינוך שיווק ועזרים, אשר אינם דורשים תשתיות פיזיות למימושם ו"תשתיות תיירות בהכשרה סטטוטורית"- מיזמים אשר לצורך מימושם יש צורך באיתור שטחי קרקע פנויים ומתאימים או תכנית מתאר או תכנית מפורטת. פרק התחבורה מטרתו לנסח הגדרה של צרכי התחבורה ברשויות וכן הגדלת התדירות והנגישות לתחבורה ציבורית בצמתים, בכבישי הגישה וביישובים, כתוספת לפעילות המתוכננת ע"י משרד התחבורה וזרועות הביצוע ברכבת ישראל ובנתיבי ישראל. בנוסף, עבודתו המרכזית היא עדכון ההנחיות לתכנון רחובות במגזר הבדואי: לימוד הצרכים והאתגרים הייחודיים הכרוכים בתכנון תנועתי למגזר הבדואי ומציאת פתרונות בהתאם לתנאי השטח.
|
|
|
|
|
|
|
|